bumi dipijak milik orang

salam..selamat malam..hari aku rasa macam terlalu penat sangat bekerja..yela kan..bekerja menngunakan tulang 4 kerat dan mengerah segala kudrat yang ada..tadi aku berbual ngan abah..dia pesan kat aku..

"kau tuntutlah ilmu selagi apa yang termampu"

ya..tadi aq berbual ngan abah dan aku cakap aku rasa macam tertindas kat sana..walaupon aku bekerja pada cuti am tp aku tak dapat "triple pay" dan perkara ini ada tertakluk di bawah akta buruh..aku merungut dan mak cakap takpelah..ini mungkin pengalaman hidup ko..ini pengalaman perlu ko timba..

ya..inilah hakikatnya bekerja tanpa ada ilmu yang tinggi..dengan mudah kita ditindas oleh bangsa lain yang gemar mengambil kesempatan..ayah aku ada cakap pasal lagu warisan..dia kate jgn smpi bumi dipijak milik orang..hati aku tersentuh..aku lihat orang di sekeliling aku..

hmmm..entahlah..dunia..oh ya..kat sini pon aku ade sertakan lirik lagu warisan..kemana hilangnya orang melayu kita..jangan kita tunduk pada bangsa lain yang menumpang di tanah tumpah darah kita..ok cik finaz..na mintak maap lau post ni ta kena ngan gaya ko k..


warisan

Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kaya raya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesamalah kita,
Cinta lenyap di arus zaman.
Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya,
Hasil mengalir ke tangan yang lain,
Peribumi merintih sendiri.

Kita rumpun bangsa Melayu,
Menganut agama yang suci,
Semangat bangsa berlandaskan Islam,
Teras capai kemerdekaan.

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutuplah hati terkunci mati,
Maruah peribadi dah hilang.

Kini kita cuma tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati, bersama berbakti,
Pulih kembali harga diri.

Kita sudah tiada masa,
Bangunlah dengan gagah perkasa,
Janganlah terlalai teruskan usaha,

Melayu kan gagah di nusantara

ambil nota[take note]:jangan jadi jaguhan kampung?!

No comments: